Sveriges Mjölkbönder Ordf:
Stefan Gård
Tolerud gård
661 92 Säffle
Tlf 070-62 222 33
stefan.gard@hotmail.com

Läget har aldrig varit bättre att kräva marknadsersättning för Svensk mjölk

Ibland jämför man kooperativ med börsnoterade företag och tänker sig in i vad som troligtvis styrts annorlunda.

Arla får skottsalvor medialt

 
Ni har inte missat Uppdrag Granskning på Svt i förra veckan? Det var ett 58 minuter långt program om hur Svenska mjölkbönder hamnar i konkurs eller i ett dåligt läge på grund av dåliga produktionsvillkor och för låg betalning från Arla. Även om man lyfte effekterna av hur olika regler som beteskrav och GMO-frihet påverkar på en fri marknad, var det Arla som fick den huvudsakliga skottsalvan.

Tittarna fick bl.a se hur ordförande för Arla foods (Åke Hantoft) neglicherar en medlem genom att gå ifrån en diskussion där kritik fördes fram. Man fick även se hur den dåliga situationen för mjölkföretag skylls på företagarna själva. Kanske ville ordföranden inte svärta ner Arlas varumärke med ett delgivande av att produktionsvillkoren i Sverige skiljer en hel del från övriga EU och att staten borde se över dessa. Man kunde vänt detta mot honom, men i det läget hade han förmodligen fått större stöd av sina medlemmar. Hur som helst blev det ändå öppet mål av Uppdrag Granskning.

Den dåliga Arla publicitet detta gett har frustrerat många Arla medlemmar. Man undrar hur reportrar kan tro att Svenska mjölkbönder blir hjälpta av att 70% av mjölkböndernas egna kooperativs varumärke krossas.

Kort därefter publicerade även media att Arla i saudiarabien systematiskt beslagtar utländska gästarbetares pass. Media beskriver en situation likt slaveri och Arla skyller på praxis.

Arlas varumärke har troligtvis aldrig tappat så mycket i värde på bara en veckas tid, någonsin.

 

Dags för landspecifikt marknadstillägg

Istället för att kräva av media att man ska sluta granska Arla, kunde Arla medlemmarna nu gå hårt fram mot ledningen och kräva ett marknadstilägg. För visst är det så att Svenska konsumenters, i förhållande höga betalningsvilja, grundar sig på att det är Svensk mjölk?

Frågan är också om ett börsnoterat bolag verkligen kört samma avräkningspris i alla länder?

På den ekologiska mjölken fungerar det utmärkt med olika pris i olika länder baserat på hur bra det går och hur hög betalningsviljan är i varje specifikt land. Varför skulle det inte gå med konventionell mjölk? Arlas varumärke hade troligtvis inte behövts att gång på gång raseras av egna medlemmar heller. Det finns vissa komplikationer för ett marknadstillägg med att konventionell mjölk exporteras mer än ekologisk, givetvis, men faktum kvarstår: mycket negativ publicitet och initiativet "Glada Bonden" hade kunnat undvikas med ett landspecifikt avräkningspris.

 

En omorganisation

Arlas varumärke i Sverige bör nu vara så lågt att det vore idé av Arla att starta ett dotterbolag i Sverige. Det kommer kosta att bygga upp förtroende hos konsumenterna i Sverige igen (om det ens går) och då kunde man istället bygga upp något nytt likt sydkraft blivit e:on.

Ett nytt fräscht dotterbolag som sköter Sverigemarknaden och utbetalningarna, ink. det nya marknadstillägget där man ersätter självpåtagna regler likt GMO-frihet på ett seriöst vis.


Uppdrag Gransking - Kris i bregottfabriken kan ses här,
http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-avsnitt-17?&autostart=false 


Skriv en kommentar


Tipsa en vän om denna nyhet:


« Visa alla nyheter
« Prenumerera
Publicerad 2015-05-25, 18:07
Uppdaterad 2015-05-25, 18:07

Annonser

Fond för mjölkbönder!

Nu finns möjlighet för dig att få ekonomisk hjälp att driva viktiga frågor vidare. Läs mer!

-------------------------

-------------------------